20110206

Utbildning 1

P*ul M*son, BBC, har skrivit en sammanfattning om varför hela världen verkar explodera precis nu. Jag tänker plocka en enda mening ur den och sätta den i lokalt perspektiv.

Dictatorships rely not just on the suppression of news but on the suppression of narratives and truth.

Inte bara klassiska diktatorer (heter det så i plural?) förlitar sig på att sanning göms och att sammanhang aldrig kommer i ljuset. Alla makthavare som är intresserade av att behålla makten har samma intresse av att hålla befolkningen förvirrad.
Någon gång på 1980-talet övergick politik från att vara ett kall till att vara ett yrke. Fokus gick från "vad är bäst för landet" till "vad är bäst för staten, dvs vi som styr" och det övergripande målet blev "vi måste vinna nästa val så vi behåller makten". Syftet med makten fördunklades i takt med att ideologier och ideer byttes ut mot valstrategi. Samtliga partier klämde ihop sig i mittfåran, vilket till slut krossade C och FP som båda såg sina agendor plundras av andra partier. G*ran P*rsson förvandlade S till ett stor-folkparti med lite annorlunda retorik men med nästan hela FP:s grundprogram. Copyrightpolisen skulle jublat, om den fanns.

Nyheter rapporteras inte, sanningen göms undan och sammanhangen exponeras aldrig. Svensk journalistik skriver huvudsakligen om det läsarna sett på TV kvällen innan. Pseudokändisar och pseudobrott fyller tidningarna, medan den viktiga informationen stannar inne på redaktionerna. Saker hemligstämplas slentrianmässigt i en aldrig skådad takt, och man bygger myten om terrorn i stället för att rapportera om verkligheten.
Det svenska skolväsendet presterar mycket sämre än våra grannländers.
Är det en slump att svenska ungdomar kan gå ut gymnasiet och vara en hårsmån från att vara analfabeter? Om målet var att förbättra inlärningsresultaten så finns facit hos våra grannar i Finland. De har ett fungerande skolväsende, och det hade varit ett snabbt och enkelt jobb att härma deras läroplan. I stället väljer vi att byta betygssystem för att göra det svårare att jämföra tidigare och nuvarande generationer. Det känns som om någon vill att nästa generation unga skall vara aningslösa och oinformerade.

Fråga er vem som tjänar på att folk inte vet vad som händer. Journalisterna får samma lön om de skriver om verkliga nyheter eller om vem som pratade med prinsessan på Nobelmiddagen. Svensk konkurrenskraft internationellt lär inte må bra av elever som inte kan skriva sitt eget språk, än mindre andras. Nationen vinner inget på att utvecklingen avstannar.
Vem finns kvar?