20090305

Handling väger tyngre än ord

P*r G*dmundson på Sv*nska Dagbl*det (opål. mod.) presenterar i dag statistik som bara en redaktör kan presentera den. Han börjar med att förklara att MUF, som alltså är ungdomsförbundet till det parti som tidningen stödjer, är "överlägset störst". Där hör ni.
MUF får 2.942.610 kronor i bidrag. Längre ned i listan hittar vi Ung Pirat, som får 1.325.744 kronor, eller som PG formulerar det "Ung Pirat tjänar bra med pengar i år".
Han påpekar att medlemsskap i UP är gratis, och att det är en "scam", det vill säga bedrägeri, att de får bidrag.
Han påpekar inte att MUF med sina 5313 medlemmar (som betalar 40 kronor var i avgift), får tillsammans 212.520 + 2.942.610 = 3.155.130 kronor. Det tycker han tydligen inte är att tjäna bra med pengar, åtminstone uttrycker han sig inte så om MUF.

S*D är en tidning med tydlig politisk inriktning och egen politisk agenda, som rimligen borde stödjas av moderpartiet moderaterna. Det kanske den gör också, men moderaterna har en lång tradition av att vägra tala om varifrån deras pengar kommer och var de går, så vi kommer aldrig att få veta om en del av de där miljonerna MUF drar in går till tidningen som stryker dem medhårs. Däremot vet vi att S*D lyfter 65 miljoner kronor i presstöd varje år, trots att tidningen är så full med reklam att den borde vara gratis á la M*tro.
Det måste vara jättetrevligt att ideologiskt argumentera för att alla bidrag skall skäras ned samtidigt som man lyfter över en miljon i veckan. Trevligt, men kanske en aning hycklande. Snacka om "scam".
Hade jag velat vara elak hade jag tagit reda på hur mycket PG har i lön, och raljerat över hur stor del av presstödet som går rakt ned i hans fickor, men med moderaternas hemlighetsmakeri antar jag att det inte går att få fram en ärlig uppgift om det heller. Jag tänker inte ens försöka - jag utger mig inte för att vara journalist och jag bedriver inte journalistiskt arbete.
Det är i alla fall bra att PG står för sina åsikter. Han tycker att moderaterna skall bestämma, och att alla andra skall motarbetas så gott det går. Det är ärligt. Han använder sin tidning som plattform för det, och ingen är förvånad eller överraskad.

Jag gillar folk som förblir köpta när man en gång betalat för dem.