20090302

Grönköpings dagblad

D*gens N*heter, sveriges tredje kvällstidning, hade häromdagen en artikel som antydde mycket kraftigt att FRA-motståndet visserligen bestod av riktiga människor men att det helt och hållet konstruerats av PR-byråer som lurat alla inblandade. Dagen efter hade ledaren samma tema och fördömde konstgräs-folkrörelserna.

Det är trevligt att se att de inte är riktigt så suicidala som film- och skivbranschen - de går inte ut och säger att deras kunder är idioter och tjuvar - men de är rätt nära. Det här kunde man ju tycka ett och annat om, men jag vet inte om jag orkar. En gång i tiden hade den här tidningen min respekt, men sedan de anställde en före detta kvällstidningsmurvel som chef har kvaliteten på ett helt förutsägbart sätt förändrats. Allt mer av tidningen handlar om schlagerfestivalen och om vad Robinson-Phelle har gjort med Robinson-Philippa, och i vilken kroppsöppning. Och hur många promille de hade. Och det följer med en tygbit av lakanet de låg på i bilaga nio. Utmärkt, om man inte gillar nyheter.

Men det här fascinerande konstaterandet att alla de som lade ned sin fritid på att bekämpa en lag som behandlar alla svenskar som kriminella, är det inte det ett bottennapp av värsta slag?
Nja, jag tycker inte det. Med tanke på "journalisterna" C*rlberg och St*nbergs politiska åsikter, som de inte vill uttala sig om, är det inte så illa som det kunde ha varit. Möjligen tycker de att det är bra att all svensk telefontrafik skall avlyssnas av någon som sedan kan ge bort uppgifterna till andra länder. Kanske är det därför de väljer att misskreditera en folkrörelse.
Å andra sidan bör vi också komma ihåg att allt som C & S skriver görs för pengar. Till skillnad från oss som stred (och strider) mot FRA har de betalt för att skriva det de skriver, och de följer givetvis sin uppdragsgivares instruktioner som vilken annan copywriter som helst. Vill vederbörande ha ett politiskt mord så får han det. Det är en av flera avgörande skillnader mellan bloggare som jobbar ideellt och "journalister" som får betalt per ord. Kalla det etik om ni vill.
Allt de gör är dessutom avlönat av ett publicisthus med minst sagt brokigt förflutet. B*nnierkoncernens första publikation 1837 var "Bevis för att Napoleon aldrig har existerat". Jag vet, jag har ett exemplar av den senare faximilutgåvan i min ägo. Att de i nutid lanserar liknande teorier á la foliehatt är alltså föga förvånande. Om C & S i morgon skriver en helsida om att Ol*f P*lme aldrig funnits kommer jag inte att höja på ögonbrynet. Inte deras redaktör heller.

Borde vi vara rasande och knyta våra nävar mot redaktionen?
Nej, egentligen inte det heller. Tidningen står i dag för extremt lätt underhållning, det vore som att reta sig på Bollibompa ungefär. Betrakta det som en irriterande fluga som surrar runt ditt huvud, och välj en annan tidning. Det är lätt. Köp något som faktiskt innehåller nyheter i stället för trams. Om ni har den på jobbet, be den som köper in att välja en riktig tidning i stället. Själv får jag den som en del av mitt arbete i brevlådan, men den går sedan drygt två år obläddrad i pappersåtervinningen. Jag har gjort klart för min uppdragsgivare att det är slöseri med hans pengar, men det visade sig att inte heller han betalar för den och den är en fast del i uppdraget så den kan inte väljas bort. Det får mig att fundera på hur många av de påstådda läsarna som faktiskt betalar.

OBS: Rubriken får inte misstolkas som att jag jämställer D*gens N*heter med Gr*nköpings V*ckoblad. Den senare tidningen har jag fortfarande full respekt för. Den har aldrig dagtingat med sin journalistiska integritet.